zondag 17 mei 2020

Lange label boekenlegger: kruissteek roos.

Goede morgen allemaal,
gisteren heb ik deze boekenlegger geborduurd. Ik vind het altijd fijner om een dubbele boekenlegger te maken zodat die niet makkelijk uit je boek kan vallen zoals een enkele boekenlegger. 


UITLEG DUBBELE BOEKENLEGGER:

Het label is eenmaal gestanst met het borduurgedeelte en nogmaals uit wit ter afwerking van de achterkant van het geborduurde label. Ook heb ik drie keer alleen het bovenstukje van het label met het gaatje uit wit gestanst (houd de rand van de kruissteek aan zodat de kruissteek zelf niet boven je boek uit steekt. Alleen dat witte stukje erboven). Deze plak je op elkaar en plak je achter je label. Ook stans je nogmaals het label uit donkerroze en plak deze achter die korte stukjes zodat je ruimte hebt tussen de grote labels. Daarna het verstevigings-stukje uit donkerroze gestanst en doormidden gesneden want je hebt maar één helft nodig voor de voorkant (boekenlegger is te dik voor de versteviging om die er helemaal omheen te plakken). Je kan er eventueel nog een lintje door het gaatje halen.

Als je dan je boekenlegger wilt gebruiken schuif je die over een aantal bladzijden (maximaal de dikte van de tussenstukjes tussen de grote labels). De boekenlegger blijft dan netjes tussen je boek zitten en kan er dan niet uitvallen. 

Ik heb het patroon van roos van Marianne Design gebruikt alleen heb ik deze iets veranderd omdat ik het aan onderkant wat kaal vond en vind het altijd fijner als het figuur tot de randen komt. Hierdoor zit de steel wel niet meer in het midden maar vind ik de boekenlegger toch mooier ogen. Ik heb ook maar twee groene kleuren gebruikt omdat ik geen derde kleur vond wat er mooi bijpaste en ik wilde graag een wat donkere roze roos hebben en de lichtroze voor de achtergrond gebruikt. 

Hopelijk komt Marianne Design met nog meer borduurpatroontjes wat voor een boekenlegger gebruikt kan worden.

Kaartkarton: wit, donkerroze.
Gereedschap: naald en draad.

Marianne Design:

Craftables: 

  • Cross Stitch Border CR1473.
  • Long Tags CR1510.


Bedankt voor de lieve reacties. Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen inspireren en tot de volgende keer!!!


3 opmerkingen:

Eri zei

Heel tof deze geborduurde boekenlegger!
Groetjes, Eri

Marinda zei

Wat een mooie boekenlegger heb je gemaakt. En wat een duidelijke uitleg erbij.
Groetjes Marinda

martina's kaartjes zei

wow, eens iets anders dan alleen kaarten maken ! ik ben gisteren met de naaimachine aan de slag gegaan voor mondmaskers
is ook weer een mooie uitdaging,
tof resultaat zo'n boekenlegger,
grtjs, martina